Ed Spanjaard

foto: Marjolein Lever
foto: Marjolein Lever

Ed Spanjaard is chef-dirigent van het Nieuw Ensemble, een functie die hij tot het einde van het seizoen 2012 ook bekleedde bij het Limburgs Symfonie Orkest. Daarnaast is hij regelmatig gastdirigent bij het Koninklijk Concertgebouworkest, de Nederlandse radio-orkesten en het Nederlands Kamerkoor.

Ook in het buitenland is hij zeer actief. Hij dirigeerde de Münchner Philharmoniker en was ook werkzaam bij de Staatskapelle Weimar, het Deens Nationaal Symfonie Orkest, de Opéra van Lyon, Ensemble InterContemporain (Parijs), Ensemble Modern (Frankfurt) en KlangForum Wien. In de herfst van 2012 dirigeerde hij bij de Nationale Reisopera Wagners Götterdämmerung. Daarmee voltooide hij zijn in 2009 aangevangen Ring-cyclus die door pers en publiek is bejubeld. In de herst van 2013 maakte hij veel indruk met Mozarts Così fan tutte, als gastdirigent bij het Orkest van de Achttiende Eeuw.

www.edspanjaard.nl

 

Ed Spanjaard over Owen Wingrave

“Britten schreef Owen Wingrave in 1970 als televisieopera voor de BBC. Enkele jaren daarna bracht Covent Garden als eerste operahuis Owen Wingrave op de planken. Ik was daar als repetitor aangesteld en kreeg – tot mijn grote opwinding – van nabij te maken met zangers van wie enkelen het muziekleven in Engeland al twintig, dertig jaar mede hadden bepaald: de aimabele Pears, voor wie Britten zo ongeveer al zijn tenor­partijen had gecomponeerd: goed bij stem, met alleen een wat warrig geheugen voor tekst. En Jennifer Vyvyan, met klare voordracht en feilloze rolbeheersing die, tot ieders ontsteltenis, nog voor de première overwacht overleed. Britten kwam alleen naar een voorstelling. Hij was al ernstig ziek en boog na afloop vanuit zijn loge, in een roodfluwelen colbert. 

Oorspronkelijk is de orkestbezetting voor deze opera voor een tamelijk volledig symfonieorkest. Enkele jaren geleden maakte David Matthews een versie voor vijftien instrumentalisten, precies zoals Britten in de veertiger jaren drie van zijn opera’s voor The English Opera Group had geïnstrumenteerd. 

 

Opera Trionfo en het Nieuw Ensemble zullen voor de vierde keer samenwerken. Het karige cultuurpolitieke klimaat van deze tijd heeft één voordeel: we konden bij de audities uit voortreffelijke jonge zangers kiezen, omdat het werk voor ‘losse’ musici steeds schaarser wordt. We gaan dan ook muzikaal gewapend deze bijzondere anti-oorlogs opera aan.”