Persquotes

Recensies reprise 2014

“Gaat dat zien! … Een parel in Brittens oeuvre. Een parel is ook de productie van Opera Trionfo … Het Nieuw Ensemble verdedigde de partituur onder leiding van Ed Spanjaard met vuur en zwaard … Regisseur Floris Visser en decorontwerper Gary McCann pareerden die strenge weldaad uit de bak met onontkoombare en naar de strot grijpende beelden … De bewegings- en personenregie is zo goed doordacht, dat je er bij tijd en wijlen kippenvel van krijgt … alle acht zangers zijn hier helemaal op hun plek … geweldige nieuwkomer: Alistair Shelton-Smith.”

Peter van der Lint Trouw *****

“Een indrukwekkende, beklemmende enscenering van regisseur Floris Visser … uiterst geconcentreerde stijl …uitstekend gezongen … Ed Spanjaard leidt het Nieuw Ensemble op intense wijze door de partituur van Britten.”

Kasper Jansen NRC ****

Recensies voorstellingen 2013

“Opera Trionfo opent het Brittenjaar met een juweel, Owen Wingrave … Regisseur Floris Visser maakt er een op en top victoriaans drama van, perfect gesneden, met psychologische diepgang en spannend tot de laatste minuut … Ed Spanjaard leidde met gezag de Nederlandse première … De zangers verstaan hun vak en leveren prachtig teamwerk … In de pacifistische context is het woord misschien niet gelukkig gekozen, maar we zouden deze productie graag een voltreffer noemen. En anders houden we het op ontwapenend, letterlijk en figuurlijk. De voorstelling werkt nog dagen na.”

Thiemo Wind De Telegraaf ****

“Een indrukwekkende productie.”

Mischa Spel NRC

“Een psychologisch drama met veel lagen … De regisseur Floris Visser suggereert en vult niet veel in. Dat werkt indrukwekkend goed … Een opera die lang verborgen is gebleven maar zich kan meten met de beste werken die Benjamin Britten heeft geschreven … Meesterlijke vondst.”
Biëlla Luttmer De Volkskrant ****

“Met slechts één decor en listig gebruik van het doek om een verplaatsing of een tijdsverloop aan te geven vertaalt Visser het televisiescenario handig naar het theater. Huiveringwekkend visualiseert hij de confrontatie met de geest van kolonel Wingrave … Onder de bezielende leiding van Ed Spanjaard geven de leden van het Nieuw Ensemble Brittens muziek warmte en kleur.”

Winand van der Kamp Haarlems Dagblad